Nieuwsbrieven… het lijkt wel alsof we er de laatste tijd mee worden doodgegooid. Bestelde je ooit een artikel bij een webshop, dan is de kans groot dat je ‘per ongeluk’ jezelf ook aanmeldde voor de nieuwsbrief. Deze constante stroom aan nieuwsbrieven doet ons steeds vaker klikken op de uitschrijflink – als je hem überhaupt al kan vinden. Het versturen van een goede nieuwsbrief blijft dus een uitdaging. Je wil abonnees verrassen met relevante en actuele content, de nieuwsbrief moet GDRP-proof zijn en vooral, je wil zo weinig mogelijk uitschrijvingen!
We zetten 5 valkuilen op een rij die jou in de weg zitten bij het maken van een aantrekkelijke nieuwsbrief.
Dit mailprogramma is perfect want het is gratis
We houden allemaal van een koopje, maar laat je niet verleiden door gratis software. Kijk vooral naar de mogelijkheden van de software. Kan jij hier je ei in kwijt? Kan het alles wat jij in je hoofd hebt? Houd er ook rekening mee dat gratis software alleen gratis is zolang je onder een bepaald aantal abonnees zit. Groeit je mailbestand, dan is de kans groot dat je moet betalen om gebruik te maken van de software. Soms is het beter om ergens in te investeren dan er later achter te komen dat je weer opnieuw kunt beginnen.
2. We sturen iedereen dezelfde nieuwsbrief
Niets zo vervelend als een inbox vol irrelevante en oninteressante content. Je schreef je ooit in omdat je interesse had in trektochten door Nepal en je ontvangt alleen tips voor leuke uitjes in eigen land. Gemiste kans…Weten voor wie je schrijft en weten wat je lezers interessant vinden is cruciaal voor een succesvolle e-mailcampagne. Verplaats je daarom in de doelgroep en onderzoek wat hen aanspreekt. Bekijk welke trends en ontwikkelingen trending zijn in jouw doelgroep en pas je nieuwsbrief hierop aan. Ga ook kijken naar eerder verzonden nieuwsbrieven: welke items werden goed gelezen en welke scoorden minder goed. Meten is weten!
3. Het gaat toch alleen om de inhoud?
Uiteraard is de inhoud van je nieuwsbrief een grote factor voor succes, maar laten we eerlijk zijn: het oog wil ook wat. Daarom is het goed om rekening te houden met volgende punten:
-
Schrijf actief en wervend. Geen ellenlange zinnen, maar kort en krachtig. Trigger mensen om door te klikken naar je website met een pakkende call-to-action.
-
Less is more, dus probeer het aantal contentblokken in je nieuwsbrief te beperken.
-
Vermijd een drukke en volgepropte mail met teveel afbeeldingen, verschillende kleuren en een heel scala aan verschillende lettertypes. Er is niets mis met creativiteit, maar overdrijf niet. Zoek de balans tussen tekst en afbeelding.
-
Plaats de informatie die je echt belangrijk vindt boven de vouw. Dat is het eerste wat de lezer ziet, dus zorg voor een pakkende intro die uitnodigt tot verder lezen. Een mooie afbeelding met teaser werkt hier ook altijd prima!
-
Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief er goed uitziet, ongeacht het device waarop de lezer hem bekijkt. Blokkeert de e-mailcliënt van de lezer alle externe afbeeldingen, dan wil je nog steeds dat jouw nieuwsbrief er visueel aantrekkelijk uitziet.
-
Ga voor een persoonlijke touch. Want zeg nu zelf, “Beste Eline” is een stuk uitnodigender dan “Beste abonnee”.
4. Het is beter dat mensen zich niet kunnen uitschrijven
Het bijna onmogelijk maken voor mensen om zich uit te schrijven voor jouw nieuwsbrief is geen goed idee. Het is zelfs verboden, de nieuwe GDPR-wetgeving stelt dat iedere burger het recht heeft om zijn inschrijving te annuleren. Je bent verplicht om in elke nieuwsbrief die mogelijkheid tot uitschrijving mee te nemen. Het bespaart je in ieder geval een hoop boze mailtjes en hoge boetes om je hieraan te houden.
5. Nieuwsbrief klaar, mailen maar!
Er is niet zoiets als de perfecte dag en het perfecte uur voor het verzenden van een nieuwsbrief, daarin moeten we je helaas teleurstellen. Toch loont het om even goed na te denken voordat je op de verzendknop drukt. Uit onderzoek van DDMA komen donderdag, gevolgd door dinsdag en vrijdag naar boven al populairste verzenddagen. Stuur je jouw nieuwsbrief op een van deze dagen, dan is de concurrentie in de mailbox van je lezer groot. Wat betreft de confirmed open rate (COR), hier scoort maandag erg goed. De click through rate is dan weer hoger op vrijdag. B2B-mails scoren vooral goed tijdens de kantooruren. Hier zien we een piek bij de COR en CTR rond 12 uur – onder het genot van een boterhammetje – en na 16 uur. Maar als we je één gouden tip mogen meegeven: experimenteer! Test welke dag en tijdstip jou het beste resultaat opleveren.
Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een goede nieuwsbrief? Of ben je benieuwd naar de content-diensten die wij aanbieden? Aarzel dan niet contact met ons op te nemen. We informeren je graag over de mogelijkheden.