Zo selecteer je een marketingbureau voor je marketing automation

Checklist bij het kiezen van een implementatiepartner voor marketing automation

Waar moet je op letten bij het kiezen van een partner voor de implementatie van marketing automation?

Sta je op het punt om een marketing automation oplossing aan te schaffen? Dat is een goede keuze, maar hoe kies je een marketingbureau om de implementatie en de opvolging zo soepel mogelijk te laten verlopen? Met deze checklist helpen we je op weg naar het kiezen van een partner die het beste bij je past!

1. Technische kennis

Marketing automation begint natuurlijk bij de techniek. Een marketingbureau moet dus de nodige technische knowhow hebben om marketing automation binnen jouw organisatie te implementeren en eventueel te koppelen aan je bestaande systemen.

2. Strategische kennis

Marketing automation op zich is geen doel maar een middel. Voordat je marketing automation implementeert, wil je dat het bureau zich verdiept in jouw specifieke situatie, dat ze begrijpen wie je doelgroep is en wat je wil bereiken. Kies een partner die een zinvolle bijdrage kan leveren aan het commerciële succes van jouw organisatie.

3. Communicatie-experts

De technologie is natuurlijk mooi, maar als de boodschappen in jouw geautomatiseerde workflows niet aanslaan bij de doelgroep zul je alsnog nooit het gewenste resultaat behalen. Kies daarom een partner die in staat is jou te ondersteunen met het vormgeven van de ideale product/markt boodschap.

4. Contentcreatie

Als je eerste workflows zijn opgezet en je lead nurturing in volle gang is, wil je waarschijnlijk een volgende stap zetten. Een krachtige manier om dit te doen is door innovatieve content-formats in te zitten. Kies daarom voor een bureau dat alles in huis heeft, van tekstschrijvers tot videoproducers.

5. Flexibiliteit

Zodra je marketing automation oplossing is geïmplementeerd, zul je zien dat je steeds meer zaken wil optimaliseren. Daarom is het belangrijk dat je een bureau hebt dat snel met je kan schakelen en flexibel is in het meedenken van oplossingen.

6. Toekomstvisie

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Daarom moet je met de implementatie altijd rekening houden met toekomstige wensen. Een goede partner begeleidt je hierin en zorgt dat je in een later stadium makkelijk kunt uitbreiden.

7. Support

Het is steeds moeilijker om goede werknemers te vinden. Als je ze hebt, wil je natuurlijk niet dat ze uren bezig zijn met het uitzoeken van specifieke functionaliteiten binnen een marketing automation oplossingen. Kies daarom voor een bureau dat je de nodige support kan leveren zodat jouw mensen kunnen doen waarvoor ze zijn aangenomen.

8. Certificering

Een marketing automation tool als HubSpot biedt een uitgebreid certificeringsprogramma. Check of de mensen die bij jou de tool installeren gecertificeerd zijn door de softwareleverancier.

9. Goed gevoel

De implementatie van de software zelf duurt maar een paar dagen. Wil je de tool echt optimaal inzetten, ga dan voor een lange-termijnsamenwerkingsverband. Kies dus voor een partij waarbij je een ‘goed gevoel’ hebt en waarmee je prettig samenwerkt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.