Verplaats je in het perspectief van de koper
B2B-investeringsbeslissingen worden over het algemeen niet van de ene op de andere dag genomen. Beslissers ondergaan een proces dat bekend staat als de ‘buyer journey’. Om inzicht te krijgen in de buyer journey van een specifieke doelgroep, gebruiken wij in onze gemodereerde brainstorm sessie onderstaande B2B Buyer Journey template als raamwerk.
B2B Buyer Journey Berichten
Het identificeren van de uitdagingen en knelpunten per buyer persona in een workshop resulteert in een waardevolle berichtenmatrix. Gebruik een bruin papier voor elke fase van de buyer journey en post-its voor elk idee. Nodig klantgerichte collega’s uit en bij voorkeur ook enkele klanten. De workshop werkt het beste met 4 tot 6 personen en een moderator.
Workshop B2B Buyer Journey
Dit zijn de stappen die je neemt tijdens een workshop:
- Stap 1: Structureer de brainstormsessie met een matrix. Definieer de verschillende buyer persona’s van de doelgroep op één as. Definieer anderzijds de verschillende buyer journeys.
- Stap 2: Nodig brainstormdeelnemers uit om motivaties, trends en ontwikkelingen in kaart te brengen die de de personas vroeg in het koopproces triggeren. Gevolgd door overwegingen, wensen, eisen en koopdrempels in de latere stadia van het koopproces.
- Stap 3: Wanneer alle ideeën van de groep zijn vastgelegd, scoor je de berichten om de belangrijkste per persona te bepalen. Definieer ook de belangrijkste persona per kopersfase.
- Stap 4: Gebruik het eindresultaat om de belangrijkste boodschappen, contentformats en media voor het partnermarketingprogramma te definiëren.
B2B-sjabloon voor koperspersona
Onze B2B Buyer Persona-Template is ook beschikbaar om gratis te downloaden.