7 tips bij het schrijven van een whitepaper

  • December 7, 2021
  • Bob Oord
  • 4 min read

Iedereen kan schrijven, maar niet iedereen kan een aansprekende tekst maken die ook echt overkomt. Met dit stappenplan maak je van elke tekst een pakkende, effectieve tekst.

1. Stel een doel

Het schrijven van content op zich mag nooit het doel zijn. Ga na wat je wil met content. Dat kan van alles zijn: van het laden van je merk tot het binnenhalen van leads. Dat kan op verschillende manieren: door te activeren, amuseren, opiniëren, informeren en te overtuigen. Bij elk van de verschillende doelen en invullingen hoort een andere toon en inhoud.

2.     Verdiep je in je doelgroep

Als je goede content wil schrijven, moet je de lezer helpen met informatie waar hij echt wat aan heeft. Een eerste stap is daarom je te verplaatsen in de doelgroep. Welke kansen of uitdagingen heeft je lezer? Lees je in en kom in contact met je doelgroep, dan weet je pas echt wat er speelt.

3.    Schrijf toegankelijk

Denk goed na over wat je wilt vertellen. Een werktitel en een alineaopbouw helpen vaak goed als leidraad. Hierdoor krijg je automatisch een logische opbouw die de leesbaarheid en scanbaarheid ten goede komt. Gebruik bij elk deelonderwerp voorbeelden om de tekst beeldend te maken. Ga na hoe je doelgroep aangesproken wil worden zodat je niet de verkeerde toon aanslaat.

Titels, inleidingen en samenvattingen zijn de belangrijkste onderdelen van de tekst. Schrijf ze flitsend, kort en prikkelend. Dat geldt natuurlijk ook voor de rest van de tekst. Zorg daarom voor korte, actief geformuleerde zinnen. Beter zouden zinnen vermeden kunnen worden die te lang zijn waardoor de lezer af zou kunnen haken en geen zin meer heeft om de rest van het stuk te lezen omdat hij blijft steken op een ellenlange of ingewikkeld geformuleerde zin.

Vermijd evenzeer oubollige woorden, alsmede overbodig jargon en borstklopperij. Je product of visie is vast uniek, geweldig en fantastisch, maar laat dat vooral de lezer zelf beslissen.

4.     Schrijf echt waardevolle informatie

Het internet staat al vol met algemene informatie, een goed artikel is daarom niet even bij elkaar gegoogled. Verdiep je dus in het probleem van je doelgroep dat jij kunt oplossen. Maak niet jouw oplossing of product de kern van het artikel. Schrijf informatie waarmee je de lezer inspireert, iets nieuws leert of iets waarmee hij aan de slag kan. Op die manier wordt jouw content ook echt waardevol voor je doelgroep.

5.     Test je tekst

Tijd voor de vuurdoop! Dat is eng en soms verwarrend. Iedereen heeft verschillende tekstvoorkeuren daarom vindt de ene collega een tekst geweldig en de andere het helemaal niets. Schrijf je niet zo vaak? Lees dan je tekst ook eens hardop voor, dan haal je al snel slechte formuleringen eruit. Leg je tekst voor aan een collega en iemand uit je doelgroep. Inhoudelijk, grammaticaal en qua stijl in orde? Dan is het tijd voor de volgende stap.

6.     Maak je content visueel aantrekkelijk

Een mooi opgemaakte tekst ziet er aantrekkelijk uit waardoor je doelgroep het ook echt gaat lezen. Gebruik daarom mooi, ondersteunend beeld. Eigen beeldmateriaal van goede kwaliteit werkt meestal beter dan stockfoto’s. Infographics, streamers met citaten en een mooie bladspiegel maken het af. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, laat je inspireren door mooie voorbeelden.

7.     Geen last meer van een writersblock

Beginnen is het halve werk. Juist die eerste zinnen zorgen vaak voor een blokkade. Bijna niemand schrijft in een keer de perfecte tekst. Lukt het echt niet? Doe dan alsof je je 15-jarige neefje de boodschap vertelt. Schrijf dat zo letterlijk op. Daarna schaaf je de tekst bij totdat deze klaar is om te delen met de wereld.

De uitsmijter

Zonder goede uitsmijter loopt de tekst dood. Vergeet niet af te sluiten met een goede conclusie al dan niet met call to action. Met dit stappenplan wordt jouw volgende whitepaper een succes. Lukt het nog even niet of heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op, wij maken samen van jouw idee een succesverhaal.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *