Voorkom deze uitglijders bij het schrijven van content voor je website, nieuwsbrief of LinkedIn post.
1. Niet verdiepen in je doelgroep
Voordat je begint met schrijven heb je als het goed is nagedacht over je doelgroep. Dit gebeurt vaak onvoldoende, terwijl het erg belangrijk om na te gaan wie je doelgroep is en in welke fase van de buyersjourney die zit. We onderscheiden daarin 4 momenten: ideevorming, oriëntatie, evaluatie en keuze. Het kan best zijn dat jouw doelgroep helemaal nog niet weet dat hij een groene satijnen broek nodig heeft. Misschien twijfelt je doelgroep om techniek a of juist b in te zetten om tot een beter rendement te komen. Steek daarop in.
2. Verkopen in plaats van helpen
Natuurlijk wil je uiteindelijk een product verkopen. Zie jij websites met alleen een koopknop? Of vind je het leuk als je een winkel binnenkomt en een verkoper meteen zegt: welkom, je wil deze broek kopen, want dit is de beste die er is. Nee natuurlijk niet. Als koper wil je geïnformeerd worden en geholpen worden. Het gaat erom dat je het probleem van de lezer oplost, focus je tekst daar dus op.
3. Beeld onbelangrijk
Het gaat toch om de inhoud? Natuurlijk is de inhoud belangrijk, maar als je je boodschap lelijk verpakt, haakt je doelgroep af. Lappen tekst zonder ondersteunende beeldelementen lezen minder fijn. Een goede verhouding tussen tekst en aansprekend beeld helpt bij de leesbaarheid waardoor jouw boodschap beter overkomt. Voorkom dat je tien minuten voor de deadline nog even wat beeld moet toevoegen.
4. Alles willen vertellen
Less is more geldt ook voor goede content. Een goede korte boodschap komt beter over dan een ellelang verhaal met allerlei randzaken waar de lezer geen tijd en geen behoefte aan heeft. Probeer daarom niet alles te vertellen in één verhaal. De kernboodschap komt gewoon beter over in een goed gefocust verhaal.
Slechte voorbereiding
Zonder goede voorbereiding mis je later de houvast als je begint met schrijven. Je merkt dat je niet precies weet wat je wilt vertellen, essentiële informatie mist, toch nog iemand moet interviewen of niet weet hoe je de tekst moet opbouwen. Maak daarom altijd een plan en deel dat ook met je stakeholders, zo blijft je iedereen aangesloten en hou je grip op je eindresultaat.
5. Slechte voorbereiding
Zonder goede voorbereiding mis je later de houvast als je begint met schrijven. Je merkt dat je niet precies weet wat je wilt vertellen, essentiële informatie mist, toch nog iemand moet interviewen of niet weet hoe je de tekst moet opbouwen. Maak daarom altijd een plan en deel dat ook met je stakeholders, zo blijft je iedereen aangesloten en hou je grip op je eindresultaat.